Haa . Ape tengok-tengok?

hit counter

”I vow to love you, and no matter what challenges might carry us apart,
we will always find a way to get back to each other..”

Jangan tinggalkan aku, Sahabat.

Bismillahirrahmanirrahim.. 


Harini aku bukan nak luahkan perasaan terpendam.. cuma nak nasihatkan diri ni and nak kita sama-sama amik iktibar. Cerita pendek je, taknak cerita panjang2 :-) tapi tajuk tu macam tak kene je kan dengan benda yang aku nak post. Ceh 

So first thing sekali, aku nak share.. dalam hidup kita ni, ALLAH akan turunkan 2 golongan..

Golongan yang menguji IMAN kita dan
 Golongan yang memberi KEBAIKAN kepada kita.

Confuse kan? Hehe jangan confuse dulu. Cuba fahami betul2 apa yang aku nak sampaikan. The story begins...

I have a friends. I got a lot of friends.. I do a lot of things with my friends.. Sharing story.. Laughing at each other.. and sometimes we do bad things. For sure, nobody will runs from any mistakes. Eh dah la berbelit lidah aku cakap omputeh. Sambung.... 
So, as a friend kalau buat salah kita mesti saling tegur menegur and saling menasihati.. Ada gak tegur dengan cara baik yes itu tanda dia menghormati kawan dia, kalau yang menyindir, perli-perli tu tanda dia memalukan kawan dia meskipun tak sebut nama kawan dia tu.. Sesungguhnya ALLAH tahu niat dia tu tanpa dia sedari.  Oh takmau2, aku penah gak buat camni dulu. tapi bila fikir balik kesiannya kawan kita, sanggup kita buat dia camtu. #NoteToMyselfToo :)

Bila kita fikir balik, benar kita memerlukan kawan sebagai peneman hidup. Benar, siapa kata salah? Cubit hidung dia. tapi kawan yang macam mana? Tak kisah la dia jahat camane pun, kamu maafkanlah dia.. dia pun manusia. Makhluk ALLAH yang lemah sama macam kamu. Kita kawan lah dengan semua orang, cuma jangan terpengaruh dengan benda tak baik dia buat. Sebaliknya kita nasihatkan dia.. Kalau dia tak boleh terima nasihat kita, kita lembutkan lah hati dia dengan doa and zikir. '' Berkesan ke kalau doa kan? kalau hati? keras gak camne? '' Sabarlah.. ALLAH tahu niat kamu yang baik nak baikkan kawan kamu tu.. ALLAH pasti tolong kamu, walaupun lambat :) ALLAH itu kan Maha Pengampun.. Maafkanlah dia, kalau Rasulullah S.A.W boleh maafkan umatnya takkan kamu tak boleh maafkan kawan kamu tu kan ;)

Plus, kita takut nanti kawan kita tu buat kita macam2, nak tinggalkan kita.. kadang2 disebabkan seorang lelaki, kawan kita sanggup tinggalkan kita.. kadang2 disebabkan dengki, kawan kita sanggup tinggalkan kita.. Sabarlah. ALLAH nak uji kamu.. sama ada kawan kamu tu benar2 seswai nk kwn dgn kamu ke tak. Mungkin dia banyak buat kamu sakit hati and plus kamu rase cam nak tumbuk muka dia. Hehe Plus, kita sedih kan bila kawan baik kita tinggalkan kita.. :) tapi jangan kamu risau. kawan yang baik, untuk sahabt yang baik. Memandai je buat perumpamaan. Haha.. 

So, janganlah sedih sahabat. Kalau kawan kamu nak tinggalkan kamu.. biarkanlah dia. ALLAH pasti akan turunkan kamu dengan orang2 yang jaaaaaauh lebih baik dr kawan baik kamu tu.. nak2, kawan kita tinggalkan kita lepas kita dah berhijrah ke arah kebaikan.. Standard betul. :)
and kepada yang nak berhijrah tu, kawan2.. sokonglah kawan kamu tu.. patutnya kamu tanya diri kamu sendiri, '' aku bila la lagi nak berhijrah.. '' Pedulikan buruk di mata manusia..and  yg manusia menilai kamu dari masa silam.. kamu harus tahu, ALLAH tak nilai kamu dari masa silam.. :) TAUBAT itu WAJIB. tapi ingat, istiqamah k? #NoteToMyselfToo 

BTW, buat khas pasangan kat luar sana.. dalam kamu berhijrah, pada masa yang sama pasangan kamu jeles tengok kamu berhijrah. and mereka pun akan berusaha untuk berubah pada masa yang sama. :-) Trust me.
ISTIQAMAH tu amalan yang paling dicintai oleh ALLAH dan Rasulullah.. ;)





Form 2 :)

Panjangnya. Leh buat essay dah. Huhu.. k nak makan kuih raya, Babai.

belog hehangat!